Doelstelling in het lesgeven

In de zangles staat de leerling centraal. Je put uit je eigen ervaringen om de leerling verder te helpen. Je probeert daarbij een goede balans te vinden tussen de lesstof, die de leerling graag wil krijgen en de noodzakelijke lesstof om bijvoorbeeld techniek bij te brengen. Dit leidt vaak tot een concentrische/ progressieve aanpak. Je start met de zangtechniek bij het begin, maar de leerling wil graag bekend repertoire zingen, waardoor er al meteen veel bij komt kijken. Mijn uitgangspunt is dan een onderdeel tot in de puntjes uitwerken, namelijk het onderdeel waar de leerling op dat moment aan toe is, de rest stip je globaal aan, zodat het de leerling bekend in de oren klinkt, als je er later op terug komt.

Een goede balans tussen een holistische en een analytische benadering lijkt mij ideaal. Interpretatie en expressie zijn erg belangrijk, maar daarmee alleen kan je niet tot een totale goede uitvoering komen. De afzonderlijke vaardigheden zoals ademhaling, noten lezen, zinnen maken, uitspraak, onthouden van tekst, houding, ritme, melodie en gehoorontwikkeling zijn onmisbaar.

Techniek is een belangrijke ondersteuning voor de kwaliteit van de voordracht, zonder dat het de interpretatie in de weg staat.

Bij het instuderen van repertoire ga je in eerste instantie uit van wat de componist je aanbiedt. De muziek blijft dan in zijn natuurlijke context, omdat je de instructies van de componist volgt. Later ga je daar je eigen stuk van maken, door vanuit je eigen interpretatie en gevoel bepaalde nuanceringen aan te brengen.

Muziek maken doe je op intu´tie en vanuit je hart. Het is daarom belangrijk dat de leerling zich op het persoonlijke vlak ontwikkelt. Door middel van de muziek komt zijn gevoel tot uiting, maar ook stimuleer ik de leerling om een eigen mening en eigen smaak te ontwikkelen, op muziekgebied en daarbuiten. De leerling moet zich prettig voelen, zodat hij zich openstelt en over grenzen heen durft te gaan. Als docent moet je daarvoor de juiste omstandigheden creŰren door een prettige sfeer te scheppen en sociaal voelend te zijn. Als je een leerling niet aanvoelt, zal hij jou ook niet aanvoelen.

Zo wordt een leerling volgens mij op muzikaal en persoonlijk vlak gestimuleerd zich te ontwikkelen.